Weekly outline

  • 27 January - 2 February

    Week 1
    • Make a submission Receive a grade

      1. Ga naar Yoyogames.com en registreer een nieuw account - verifieer je emailadres. 
      2. Open Gamemaker studio 2 op de computer en gebruik je trial licentie om in te loggen. 
      3. Volg de presentatie van de docent en start zo met het maken van je eerste game.
      4. Download .zip bestand ("First Arena Shooter Tutorial") - pak bestand uit en open met Gamemaker 2.
      5. Werk de eerste video  van onderstaande Playlist uit tot en met hoofdstuk 1: Movements. Als het goed is kan je nu je object bewegen met gebruik van de vier pijltjes toetsen en draait je object met de muis mee. 
      6. Opdracht: laat hier de code achter die je gebruikt in het step event van je eerste object in deze game waardoor je het object via de pijltjestoetsen naar boven, beneden, links en rechts kan bewegen en meedraait met je muis.

      Let op de deadline

  • 3 February - 9 February

    Week 2
    • Make a submission Receive a grade

      1. Werk de onderstaande video uit. Als het goed is kan je daarna schieten vanuit je object in de richting van je muis en heb je een vertraging ingebouwd waardoor je niet elke frame van de game een nieuwe kogel krijgt maar bijvoorbeeld per seconde of per muisklik. 
      2. Opdracht: laat hier de code achter die je gebruikt in het step event van je eerste object in deze game waardoor je vanuit dit object kan schieten in de richting van de muis met vertraging (zie video). 

      Let op de deadline

      Video 2:

               

    • Stap 1: Laat weten welk onderdeel je gaat uitleggen in je presentatie. 

      Elke week behandelen we één of meerdere video's. Het is een beetje saai als de docent steeds de uitleg moet geven. De opdracht is dat iedereen deze periode in tweetallen één video presenteert en uitleg geeft over de inhoud van de video. Daarvoor gebruik je powerpoint (of een alternatief), screenshots, en natuurlijk je eigen uitwerking binnen Gamemaker. 

      Stap 2: Stuur hier je Powerpoint in die je gaat gebruiken in je presentatie. 


    • Hierbij de video van "DeWebmeester" over "Schieten". Vergeet je niet te abonneren op het YouTube kanaal "Informatica Voortgezet Onderwijs" en meldingen aan te zetten zodat je op de hoogte gehouden wordt van alle nieuwe video's. 

    • Hierbij de video van "DeWebmeester" over "Schieten". Vergeet je niet te abonneren op het YouTube kanaal "Informatica Voortgezet Onderwijs" en meldingen aan te zetten zodat je op de hoogte gehouden wordt van alle nieuwe video's. 

  • 10 February - 16 February

    Week 3


  • 17 February - 23 February

    Week 4
    • Make a submission Receive a grade

      Geef een korte beschrijving van de game die je wilt gaan maken. Geef antwoord op de volgende vragen:

      1. Titel en korte beschrijving
      2. Is het origineel, waarom?
      3. Wat verwacht je allemaal te kunnen uitwerken deze periode (tot 20 maart)?
      4. Wat is je planning - wat doe je welke week?

    • Bij de vorige opdracht heb je aangegeven wat voor soort game je ongeveer gaat maken. Net als bij het ontwikkelen van een website, is het bij het ontwikkelen van een Game belangrijk dat je een idee volgens een plan kan uitwerken. Daarmee toon je aan dat je iets beheerst. Dus vóórdat je echt kan beginnen met het maken van je Game moet je:

      1. Je idee weten te beschrijven (vorige opdracht).
      2. Je idee weten om te zetten naar een ontwerp (deze opdracht).
      3. Een plan kunnen maken over hoe je het ontwerp kan omzetten naar een product (volgende opdracht). 

      Deze opdracht: Bekijk eventueel de onderstaande video nog een keer over de onderdelen van een functioneel ontwerp. Je maakt nu een functioneel ontwerp van je Game waarbij je de volgende onderdelen moet uitwerken:

        1. Maak een samenvattende verhaallijn waarin je de belangrijkste objecten (players) van je Game benoemd en wat ze kunnen en moeten doen. Zoiets als: "Object Pietje is de hoofdpersoon, die zit in een doolhof en moet op zoek naar keys om zo snel mogelijk het doolhof te kunnen verlaten. Ondertussen lopen er ook tegenstanders door het doolhof. Dat zijn Pacman alike tomaten die Pietje graag opeten..... etc." Maak je samenvatting volledig.
        2. Maak een lijstje met alle functionaliteiten van alle objecten binnen de Game (springen, lopen, schieten, punten verzamelen, levels, vijanden, ontwijken, raadsels oplossen, blokkeren, etc ?).
        3. Een stroomdiagram dat aandacht geeft aan alle functionaliteiten van alle objecten en waarbij je alle functionaliteiten logisch met elkaar verbindt. Dit kan prima in www.draw.io maar kan net zo goed op papier.
        4. Je zet je lijst met functionaliteiten en je stroomdiagram in één Powerpoint bestand (enkele dia's) - Als je werkt met draw.io moet je het ontwerp eerst exporteren als afbeelding. Maak een foto of scan van je stroomdiagram als je die op papier hebt getekend. Deze Powerpoint lever je hier in. 

         

  • 24 February - 1 March


  • 2 March - 8 March

    Week 6
      1. Ga naar www.trello.com.
      2. Maak een account aan.
      3. Voeg je andere teamlid toe.
      4. Maak een "board" aan.
      5. Voeg de docent toe (mjorna@pantarijn.nl) aan dit "board". 
      6. Maak minstens 4 cards aan en geef die logische titels.
      7. Noem 1 card "objecten" en maak daarin een lijst met alle objecten.
      8. Noem 1 card "functionaliteiten" en maak daarin een lijst met alle functionaliteiten.
      9. Bij samenwerking: maak een taakverdeling binnen Trello - wie werkt welk object of welke functionaliteit uit?
      10. Begin met het maken van je planning door aan elk item een datum toe te voegen. 
      11. Stuur de link in naar je Trello project.

  • 23 March - 28 March

    Week 8
    • exporteer project gamemakerLever hier de PO Gamemaker in. Gebruik daarvoor de "exporteer" mogelijkheid. Zie afbeelding. Dit is in GM1.4 het zelfde als in GM2.

      - Vervolgens wordt jouw inzending beoordeeld door een medeleerling en beoordeel jij de inzending van een medeleerling. Je krijgt hier een cijfer voor jouw uitwerking van de opdrachten en een cijfer voor jouw beoordeling van de opdrachten van de andere leerling. Volg het stappenplan. 

  • Extra