Weekly outline

  • 27 January - 2 February

    Week 1
      1. Ga naar Yoyogames.com en registreer een nieuw account - verifieer je emailadres. 
      2. Open Gamemaker studio 2 op de computer en gebruik je trial licentie om in te loggen. 
      3. Volg de presentatie van de docent en start zo met het maken van je eerste game.
      4. Werk de onderstaande video uit. Als het goed is kan je nu je object bewegen met gebruik van de vier pijltjes toetsen en draait je object met de muis mee. 
      5. Opdracht: laat hier de code achter die je gebruikt in het step event van je eerste object in deze game waardoor je het object via de pijltjestoetsen naar boven, beneden, links en rechts kan bewegen en met je muis mee kan draaien. 

      Let op de deadline

      Video 1:

             

    • Make a submission Receive a grade

      1. Werk de onderstaande video uit. Als het goed is kan je daarna schieten vanuit je object in de richting van je muis. 
      2. Opdracht: laat hier de code achter die je gebruikt in het step event van je eerste object in deze game waardoor je vanuit dit object kan schieten in de richting van de muis. 

      Let op de deadline

      Video 2:

               

  • 3 February - 9 February

    Week 2
    • Stap 1: Laat hier weten welke functionaliteit je wilt gaan uitleggen. Er mag maar één keer over één onderwerp uitleg gegeven wordt. Wie zich het eerste meldt, krijgt voorrang. Mogelijkheden:

      1. Shoot en destroy.
      2. Random beweging van vijanden of andere objecten.
      3. Puntentelling.
      4. Highscore tabel en ranking.
      5. Wisselen van sprites bij veranderen richting of beweging
      6. Verschillende levels. 
      7. Healthbar
      8. Button op start pagina (of tussendoor)
      9. Gebruik van geluiden en achtergrondmuziek

      Stap 2: Stuur hier je Powerpoint in die je gaat gebruiken in je presentatie. Gebruik in ieder geval screenshots van de code en de game die je presenteert. 

    • Hierbij de video van "DeWebmeester" over "Schieten". Vergeet je niet te abonneren op het YouTube kanaal "Informatica Voortgezet Onderwijs" en meldingen aan te zetten zodat je op de hoogte gehouden wordt van alle nieuwe video's. 

    • Hierbij de video van "DeWebmeester" over "Schieten". Vergeet je niet te abonneren op het YouTube kanaal "Informatica Voortgezet Onderwijs" en meldingen aan te zetten zodat je op de hoogte gehouden wordt van alle nieuwe video's. 

    • Hierbij de video van "DeWebmeester" over "Schieten". Vergeet je niet te abonneren op het YouTube kanaal "Informatica Voortgezet Onderwijs" en meldingen aan te zetten zodat je op de hoogte gehouden wordt van alle nieuwe video's. 

  • 10 February - 16 February

    Week 3


    • Make a submission Receive a grade

      Geef een korte beschrijving van de game die je wilt gaan maken. Geef antwoord op de volgende vragen:

      1. Titel en korte beschrijving
      2. Is het origineel, waarom?
      3. Wat verwacht je allemaal te kunnen uitwerken deze periode (tot 20 maart)?
      4. Wat is je planning - wat doe je welke week?

    • Laat hier weten als je graag een uitleg wilt over een bepaald onderwerp wat betreft Gamemaker. Dan ga ik proberen daar zo snel mogelijk een video over maken met uitleg. 

  • 17 February - 23 February

    Week 4 
    • Assignment icon
      Opdracht: Maak een functioneel ontwerp van je Game Assignment

      Vorige week heb je aangegeven wat voor soort game je ongeveer gaat maken. Net als bij het ontwikkelen van een website, is het bij het ontwikkelen van een Game belangrijk dat je een idee volgens een plan kan uitwerken. Daarmee toon je aan dat je iets beheerst. Dus vóórdat je echt kan beginnen met het maken van je Game moet je:

      1. Je idee weten te beschrijven (vorige opdracht).
      2. Je idee weten om te zetten naar een ontwerp (deze opdracht).
      3. Een plan kunnen maken over hoe je het ontwerp kan omzetten naar een product (volgende opdracht). 

      Deze opdracht: Bekijk eventueel de onderstaande video nog een keer over de onderdelen van een functioneel ontwerp. Je maakt nu een functioneel ontwerp van je Game waarbij je de volgende onderdelen moet uitwerken:

      1. Een lijstje met alle objecten uit je game met hun functionaliteiten (springen, lopen, schieten, punten verzamelen, levels, vijanden, ontwijken, raadsels oplossen ?).
      2. Een stroomdiagram dat aandacht geeft aan alle functionaliteiten en waarbij je alle functionaliteiten logisch met elkaar verbindt. 
      3. Je zet je lijst met functionaliteiten en je stroomdiagram in één Powerpoint bestand (enkele dia's) - Als je werkt met draw.io moet je het ontwerp eerst exporteren als afbeelding. Deze Powerpoint lever je hier in. 

         

      Not available unless: The activity Opdracht: start Praktische Opdracht is marked complete
      1. Ga naar www.trello.com.
      2. Maak een account aan.
      3. Bij samenwerking: voeg je andere teamleden toe.
      4. Voeg de docent toe (mjorna@pantarijn.nl).
      5. Maak minstens 4 cards aan en geef die logische titels.
      6. Noem 1 card "objecten" en maak daarin een lijst met alle objecten.
      7. Noem 1 card "functionaliteiten" en maak daarin een lijst met alle functionaliteiten.
      8. Bij samenwerking: maak een taakverdeling binnen Trello - wie werkt welk object of welke functionaliteit uit?
      9. Begin met het maken van je planning door aan elk item een datum toe te voegen. 
      10. Stuur de link in naar je Trello project.

  • 24 February - 1 March

    Voorjaarsvakantie
  • 2 March - 8 March

    Week 5
  • 23 March - 28 March

    Week 8
    • exporteer project gamemakerLever hier de PO Gamemaker in. Gebruik daarvoor de "exporteer" mogelijkheid. Zie afbeelding. Dit is in GM1.4 het zelfde als in GM2.

      - Vervolgens wordt jouw inzending beoordeeld door een medeleerling en beoordeel jij de inzending van een medeleerling. Je krijgt hier een cijfer voor jouw uitwerking van de opdrachten en een cijfer voor jouw beoordeling van de opdrachten van de andere leerling. Volg het stappenplan. 

  • Engelstalige video's Shaun Spalding